F&B markt

De opkomst van de Food & Beverage markt

Het afgelopen decennium is de wereldwijde Food & Beverage (F&B) markt flink gegroeid en de verwachting is dat deze groei doorzet. Zo maakt F&B een steeds groter deel uit van winkelcentra, ten koste van kledingwinkels en schoeisel, van traditioneel 10% van het totale vloeroppervlak tot 30% tegenwoordig. Dit heeft te maken met de behoefte aan beleving: als consument kies je voor fysiek winkelen wanneer dit entertainment of sociale contacten biedt. Dit zien we niet alleen in gevestigde markten als Amerika en Europa, maar ook in snel opkomende retailmarkten in bijvoorbeeld het Midden-Oosten en Afrika.

Bij het ontwikkelen, herinrichten en uitbreiden van winkelcentra wordt meer en meer rekening gehouden met F&B: voor verhuurders immers dé manier om bezoekers langer binnen te houden en dus meer geld te laten besteden. Het is wel de vraag of F&B in een winkelcentrum tot toevoeging of vervanging leidt. Gaan bezoekers nu iets drinken nadat ze iets hebben gekocht of zijn er ook mensen die een maaltijd nuttigen in plaats van te winkelen?

Consumenten willen nieuwe dingen proeven en meemaken. Ze reizen de hele wereld over en zijn benieuwd naar andere keukens, maar willen wel weten waar hun voedsel vandaan komt, wat er precies in zit en hoe het is geproduceerd. Gezondheid staat steeds hoger in het vaandel. Mensen verwachten lekker en vers eten, niet alleen in een restaurant maar ook bij een sportwedstrijd of muziekevenement. Hoewel ketens als Starbucks overal bomvol zitten, kiezen ook steeds meer mensen voor koffie in een klein tentje om de hoek als ze de bonen daar beter vinden smaken.

Bovenal willen we graag kunnen kiezen, wat het succes van het fenomeen ‘foodhall’ verklaart. In steeds meer steden wordt, vaak op een industriële of anderszins karakteristieke locatie, plek gecreëerd voor een foodhall. Mensen met verschillende voorkeuren kunnen toch bijeenzitten: de een kiest voor culinaire verrassingen terwijl de ander steevast hetzelfde nuttigt. Elke bezoeker creëert er zijn eigen ervaring met het prijskaartje dat bij hem past.

Nu iedereen gewend is aan het gemak van online bestellen wordt ook steeds meer voedsel thuis, op kantoor of in hotels bezorgd. In de toekomst zullen technologische ontwikkelingen, zoals stemherkenning, hier een steeds grotere rol in spelen: je hebt zin in een hapje en bestelt dit door het in te spreken in je telefoon.

Daarnaast is vooral in de gevestigde markten het weggooien van voedsel een thema waar steeds meer aandacht voor is. Er zijn speciale pop-up-restaurants die alleen maar koken met restjes en er bestaat al een app waarmee je kunt zien welke maaltijden je vlak voor sluitingstijd met korting kunt kopen in de restaurants en eetkraampjes in je omgeving. De app ‘Too Good to Go’, waarmee je onverkocht voedsel kunt aanschaffen van retailers en restaurants, is sinds de introductie in 2015 al 1,2 miljoen keer gedownload.

Food & Beverage is duidelijk niet langer een extra service in de retailsector, maar kan onderdeel uitmaken van de strategie om klanten te werven en behouden. Kwaliteit en een gevarieerd aanbod zijn daarbij de belangrijkste pijlers. Nu steeds meer mensen eerst een foto van hun bord maken voordat ze gaan eten is het duidelijk: we vinden F&B belangrijk en laten de markt alleen maar groter groeien.

Lees meer over de laatste trends op de wereldwijde Food & Beverage markt, hoe het verlanglijstje van de consument verandert en de mogelijke gevolgen hiervan voor vastgoed in het rapport van Cushman & Wakefield.


Laat uw ervaring, mening en/of visie horen en praat mee over dit Duidelijk. bericht

Voeg uw eigen reactie toe