Wist je dat

Wist u dat…

Wist u dat … momenteel voor het eerst in de geschiedenis vijf generaties zij aan zij aan het werk zijn? Deze vijf groepen zijn in zeer uiteenlopende economische, sociale en historische omstandigheden opgegroeid, waardoor hun gedrag en ambities op de werkvloer enorm van elkaar verschillen. Dit kan de samenwerking bemoeilijken, maar door open te staan voor de ander valt er vooral veel van elkaar te leren.

Report Workplace wellbeing

Bron: Well Workplace report

Vooroorlogse generatie (voor 1945)
De oudste generatie ziet werk als noodzaak en heeft een baan voor het leven; communicatie verloopt bij voorkeur persoonlijk en als dat niet kan via papier.

Babyboomers (1945-1960)
De mensen die na WOII zijn geboren vinden de zekerheid van een vaste baan prettig en leggen veel beslissingen in handen van hun werkgever. Ze communiceren persoonlijk en als dat niet mogelijk is telefonisch of via mail.
Generatie X (1961-1980)
Deze groep vindt de balans tussen werk en privé belangrijk en houdt vast aan een bepaalde functie, maar is niet noodzakelijk loyaal aan een werkgever. Communicatie verloopt bij voorkeur via mail of sms.

Generatie Y (1981-1995)
Vrijheid en flexibiliteit zijn de sleuteltermen voor deze groep. Ze vinden hun eigen inbreng in een baan erg belangrijk en beschouwen het bedrijf waarvoor ze zich inzetten als een merk. Ze communiceren het liefst mobiel: via sms of social media.

Generatie Z (na 1995)
De jongste generatie is van alle markten thuis, beweegt zich moeiteloos van de ene organisatievorm naar de andere en verkiest informele communicatie, zoals via Facetime.

Nu de pensioenleeftijd stijgt, blijven de jongste vier generaties langer op de werkvloer aanwezig, waarop organisaties moeten inspelen. Generatie Y maakt, zeker tot aan 2040, het grootste gedeelte uit van de werkende populatie. Vooral de door hen gevraagde flexibiliteit vereist aanpassingen in de vastgoedstrategie van grote bedrijven en investeringen in het opbouwen en behouden van een ‘merk’.

Lees ook het bericht ‘Waar voor je geld‘ of lees meer in het rapport Well Workplace van Cushman & Wakefield


Laat uw ervaring, mening en/of visie horen en praat mee over dit Duidelijk. bericht

Voeg uw eigen reactie toe